Hulpmiddelen

Er zijn veel hulpmiddelen om uw leven gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld:

  • hulpmiddelen voor het huishouden, zoals grijpers, kookplaatbeveiligers en stastoelen
  • hulpmiddelen om mobiel te blijven, zoals een rollator of een rolstoel
  • hulpmiddelen om in contact te blijven met anderen, zoals personenalarmering en aangepaste telefoons

Kijk op Hulpmiddelenwijzer.nl wat u nodig heeft. Of vraag advies aan uw huisarts of aan een ergotherapeut.

Wilt u leren omgaan met een hulpmiddel? Een ergotherapeut kan u helpen.

Hulpmiddelen kunt u vaak de eerste 6 maanden lenen bij de thuiszorgwinkel. Vitras heeft een uitleenpunt waar u gratis kunt lenen. Kijk op de website van Medipoint voor een overzicht van de hulpmiddelen die u via Vitras gratis kunt lenen.

Heeft u langere tijd een hulpmiddel nodig? In webshop van Vegro kunt u online hulpmiddelen kopen. Of ga naar de Thuiszorgwinkel van Vitras in Nieuwegein.

De kosten voor een hulpmiddel worden soms vergoed. Neem contact op met het Sociaal Team of met uw zorgverzekeraar.

Als u geen recht heeft op een vergoeding kunt u een hulpmiddel zelf kopen. Bijvoorbeeld tweedehands bij Zorgoutlet.

Medipoint - hulpmiddelen lenen

Rijksoverheid - hulpmiddelen zorgverzekering

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 22 50.

Vegro

Vitras - thuiszorgwinkel

Bezoekadres
Ratelaar 35
Nieuwegein

E-mailadres
service@vitras.nl

Telefoonnummer
088 102 01 00

Vitras - uitleenpunt zorgartikelen

Bezoekadres
Hollandsspoor 3
3994 VT Houten

Telefoonnummer
088 10 20 100

Zorgkaart Nederland - ergotherapeuten Houten

Zorgoutlet

Bezoekadres
Loolaan 70
3971 PP Driebergen

E-mailadres
info@zorgoutlet.nl

Telefoonnummer
0343 51 54 72

Hulpmiddelenwijzer

Telefoonnummer
030 789 23 00


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.

Sociaal Loket Houten

Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 12.00 uur

Bezoekadres
Onderdoor 25
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 26 11

Sociaal ombudsfunctionaris

De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp. Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555