Uitkering bij werkloosheid

Als u werkloos wordt (vanuit een baan in loondienst) kunt u misschien een WW-uitkering krijgen. Een WW-uitkering vraagt u aan bij UWV. Lees alles over de voorwaarden op de website van UWV.

Stopt uw WW-uitkering en heeft u nog geen nieuw werk gevonden? Mogelijk heeft u recht op:

  • IOW-uitkering: een uitkering voor werkloze ouderen. U vraagt de IOW-uitkering aan bij UWV.
  • IOAW-uitkering: een uitkering voor ouderen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. U vraagt de IOAW-uitkering aan bij Werk en Inkomen Lekstroom (WIL).
  • Bijstandsuitkering: een uitkering voor als u niet genoeg geld heeft om rond te komen en geen recht heeft op een andere uitkering. Bijstand vraagt u aan bij Werk en Inkomen Lekstroom (WIL).
  • IOAZ-uitkering: een uitkering voor zelfstandigen van 55 jaar of ouder die te weinig verdienen met hun bedrijf en ermee willen stoppen. U vraagt de IOAZ-uitkering aan bij Bureau Zelfstandigen Utrecht. Let op: doe de aanvraag voordat u stopt met het bedrijf.

Lees meer over deze uitkeringen op de website van de Rijksoverheid.

Schrijf u ook atijd in als werkzoekende, bijvoorbeeld bij Werk.nl.

Bureau Zelfstandigen Utrecht - IOAZ

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Postadres WIL-klanten: Antwoordnummer 2568 3430 VB Nieuwegein Postadres bedrijven: Postbus 2708 3430 GC Nieuwegein

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@WIL-Lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

Rijksoverheid - bijstand

Rijksoverheid - uitkering oudere werklozen

UWV - kan ik een WW-uitkering krijgen?

Werk.nl

Website
www.werk.nl


Bijstand is een uitkering van de gemeente. U kunt bijstand aanvragen als u geen geld heeft om van rond te komen. De bijstandsuitkering is tijdelijke hulp. De uitkering stopt als u of uw gezin weer genoeg geld verdient. De gemeente helpt bij het vinden van werk. Bijstand vraagt u aan bij Werk en Inkomen Lekstroom.

Of u bijstand krijgt hangt af van de voorwaarden. Kijk voor meer informatie op de websites van de Rijksoverheid en Werk en Inkomen Lekstroom.

Een van de voorwaarden is de taaleis. Kijk voor cursussen op de website van ROC Midden Nederland. Of vraag vrienden, buren of vrijwilligers om u te helpen.

Vluchtelingen die in Houten wonen kunnen contact opnemen met 'van Houten&co'.

Als u bijstand ontvangt, mag de gemeente u vragen om een tegenprestatie. Dit betekent dat de gemeente u vraagt om onbetaald een activiteit te doen die nuttig is voor de samenleving. De gemeente houdt rekening met wat u kunt en met wat mogelijk is in uw persoonlijke situatie. U mag geen activiteit doen waar u normaal gesproken voor betaald wordt. Als u niet meewerkt, mag de gemeente uw bijstandsuitkering verlagen.

Doet u vrijwilligerswerk en heeft u geen tijd? Vrijwilligerswerk mag een baan of tegenprestatie niet in de weg staan. Wilt u meer weten? Neem dan contact op met Werk en Inkomen Lekstroom.

ROC Midden Nederland

Website
www.rocmn.nl

E-mailadres
info@rocmn.nl

Telefoonnummer
0900 400 30 02

Van Houten&co - vluchtelingenwerk

Coördinator: Marion Groenewegen  

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

Telefoonnummer
030 700 15 00

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) - informatie bijstandsuitkering

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr 8.30 - 17.00 uur

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@wil-lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) - spelregels uitkering

Rijksoverheid - bijstand


Misschien heeft u recht op een Bbz-uitkering. Dit is een bijstandsuitkering die u maximaal 12 maanden ontvangt om uw inkomen aan te vullen. Een Bbz-uitkering is meestal een lening. Houd er dus rekening mee dat u het bedrag moet terugbetalen.

Bent u tussen de 55 jaar en de pensioenleeftijd? En wilt u stoppen met uw bedrijf omdat u er te weinig mee verdient? Dan komt u misschien in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. U vraagt de uitkering aan voordat u gestopt bent met uw bedrijf. De IOAZ-uitkering is een werkloosheidsuitkering. Dit betekent dat u bijvoorbeeld moet voldoen aan de sollicitatieplicht.

Lees meer over de Bbz en IOAZ op de website van de Rijksoverheid.

Of raadpleeg de checklist op de website van het Bureau Zelfstandigen Utrecht.

Bureau Zelfstandigen Utrecht - Bbz

Rijksoverheid - Bbz


Geef het op tijd door aan de instantie waar u de uitkering van krijgt. Doet u dit niet? Dan krijgt u een boete. Ook kan het gevolgen hebben voor uw uitkering.

Krijgt u bijstand en verhuist u naar een andere gemeente? De bijstand die u ontving van uw oude gemeente stopt dan. U moet opnieuw bijstand aanvragen in uw nieuwe gemeente.

Kijk op de websites van Werk en Inkomen Lekstroom en UWV hoe u een wijziging moet doorgeven.

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) - wijzigingen doorgeven

Telefonisch bereikbaar: ma t/m vr 8.30 - 17.00 uur

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@wil-lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

UWV - Wijzigingen doorgeven


Als u een vergoeding voor uw vrijwilligerswerk krijgt, moet u dat opgeven bij de Belastingdienst. Of u belasting moet betalen, hangt af van de hoogte van de vergoeding. Kijk op de website van de Belastingdienst voor de regels.

Heeft u een uitkering en wilt u vrijwilligerswerk doen? Vraag dan eerst toestemming aan uw contactpersoon bij Werk en Inkomen Lekstroom of het UWV. Het vrijwilligerswerk mag er niet voor zorgen dat u niet meer beschikbaar bent voor een betaalde baan.

Ook een vergoeding moet u melden bij uw contactpersoon bij Werk en Inkomen Lekstroom of bij het UWV. De vergoeding kan gevolgen hebben voor uw uitkering. Lees meer op de website van UWV.

Lees meer over vergoedingen voor vrijwilligerswerk op Vrijwilligerswerk.nl. Of kijk voor meer informatie op Werk en Inkomen Lekstroom.

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Postadres WIL-klanten: Antwoordnummer 2568 3430 VB Nieuwegein Postadres bedrijven: Postbus 2708 3430 GC Nieuwegein

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@WIL-Lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

Belastingdienst - vrijwilligerswerk

UWV - vrijwilligerswerk met een uitkering


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Loket Houten

Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 12.00 uur

Bezoekadres
Onderdoor 25
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 26 11

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Informatie langdurige zorg - cliëntondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Juridisch Loket Utrecht

Bezoekadres
Catharijnesingel 55
3511 GD Utrecht

Telefoonnummer
0900 80 20

Sociaal Loket Houten

Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 12.00 uur

Bezoekadres
Onderdoor 25
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 26 11

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Juridisch Loket

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.

Sociaal Loket Houten

Openingstijden: ma t/m vr 9.00 - 12.00 uur

Bezoekadres
Onderdoor 25
3990 DA Houten

Telefoonnummer
030 639 26 11

Sociaal ombudsfunctionaris

De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp. Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten

Steunpunt GGz Utrecht

Telefoonnummer
030 236 93 20

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten

E-mailadres
info@vanhoutenenco.nl

Telefoonnummer
030 700 15 00

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


De overheid heeft maatregelen genomen om u financieel te ondersteunen. Lees er meer over op de website van de Rijksoverheid.

Bent u somber of gespannen door de coronacrisis? Kijk op de website van de Rijksoverheid voor tips en waar u terecht kunt voor hulp.

Of neem contact op met Werk en Inkomen Lekstroom.

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Postadres WIL-klanten: Antwoordnummer 2568 3430 VB Nieuwegein Postadres bedrijven: Postbus 2708 3430 GC Nieuwegein

Bezoekadres
Stadsplein 1B
3431 LZ Nieuwegein

E-mailadres
info@WIL-Lekstroom.nl

Telefoonnummer
030 702 23 00

Rijksoverheid - financiële maatregelen corona-virus

Rijksoverheid - somber of gespannen door het coronavirus