Ga langs bij Infospreekuur Houten. Zij weten veel van wetten en regels. Hun hulp is gratis.
Ga langs bij het belastingkantoor. Bel de Belastingtelefoon voor het maken van een afspraak. Vraag ook wat u naar de afspraak mee moet nemen.
Iedere woensdag van 19:00 - 20:30 uur
Iedere vrijdag van 10:00 - 11:30 uur
Kunt u de gemeentebelastingen niet betalen? Bijvoorbeeld de afvalstoffenheffing of onroerendezaakbelasting? De gemeente kan de belasting kwijtschelden. U hoeft dan niet te betalen. U kunt kwijtschelding aanvragen als u een laag inkomen heeft en geen spaargeld. Vraag de gemeente om meer informatie.
Moet u wel betalen? U kunt dit ook in delen doen. Lukt dit niet? Dan kunt u misschien een andere afspraak maken met de gemeente over de betaling. Dit heet een betalingsregeling.
Kijk op de website van BghU voor meer informatie over kwijtschelding.
Heeft u geen vermogen en een laag inkomen, waardoor u gemeentelijke- en/of waterschapsbelastingen niet kunt betalen? Dan komt u mogelijk in aanmerking voor kwijtschelding. Of u in aanmerking komt voor kwijtschelding, hangt af van uw persoonlijke en financiële omstandigheden (zoals inkomen, vermogen en woonlasten). Elk verzoek tot kwijtschelding wordt individueel beoordeeld aan de hand van uw persoonlijke situatie.
U kunt bij verschillende mensen terecht voor hulp bij uw aangifte:
Voor hulp bij het invullen van uw belastingformulier kunt u ook terecht bij het Infospreekuur Houten of MEE.
Bent u lid van een ouderenbond zoals ANBO of KBO-PCOB? Of van een vakbond? Vraag die dan om hulp. Of meld u aan bij de Algemene Senioren Vereniging Houten (ASVH).
Belangenorganisatie voor senioren
Iedere woensdag van 19:00 - 20:30 uur
Iedere vrijdag van 10:00 - 11:30 uur
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.
De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.
Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Heeft u post gekregen van bijvoorbeeld de gemeente of Belastingdienst? En begrijpt u niet wat er in de brief staat?
Iedere woensdag van 19:00 - 20:30 uur
Iedere vrijdag van 10:00 - 11:30 uur