Geld voor vrije tijd

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
E-mailadres
welzijn@vanhoutenenco.nl
Telefoonnummer
030 - 700 15 00

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Vraag een U-pas aan. Vraag een U-pas aan. Met de U-pas ontvangt u een tegoed van € 130,00 (wanneer u ouder bent dan 18 jaar). Dit tegoed kunt u gebruiken voor sportieve en culturele activiteiten. Daarnaast kunt u met korting naar o.a. musea, bioscopen, toeristische attracties of reizen via het OV.  

U kunt ook individuele inkomenstoeslag aanvragen. Dit is geld van de gemeente voor mensen die langere tijd een laag inkomen hebben. U bepaalt zelf waar u het geld aan uitgeeft. Kijk op de website van Werk en Inkomen Lekstroom voor de voorwaarden.

U-pas

Openingstijden: ma, wo en vrij 10:00 - 14:00 uur

Bezoekadres
Stadsplateau 1 (balie K31, 3e etage)
3521 AZ Utrecht
Postadres
Alleen voor pasaanvragen per post: Postbus 85168
Website
www.u-pas.nl
E-mailadres
info@u-pas.nl
Telefoonnummer
088 600 63 00

Van Houten&co - activiteitenoverzicht

Bij ‘van Houten&co’ kunt u terecht voor allerlei soorten activiteiten. Van een workshop filosofie tot cursus schilderen en van een inloopactiviteit tot wekelijkse bijeenkomsten. De activiteiten kunt u betalen met de U-pas.

Website
www.vanhoutenenco.nl/activiteiten

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) - individuele inkomenstoeslag

Website
www.wil-lekstroom.nl/individuele-inkomenstoeslag

Benader Stichting Leergeld. Via Stichting Leergeld komen kinderen tot 18 jaar in aanmerking voor:

  • Een fiets vanaf groep 7
  • Een laptop voor ieder gezin
  • Een schoolspullenpas
  • Sport- en cultuurlessen inclusief de benodigde materialen en kleding
  • Zwemdiploma
  • Deelnemen aan het fladderen
  • Vieren van een verjaardag

Via het Jeugdfonds Sport & Cultuur kan de contributie of het lesgeld van de sport- of cultuurvereniging ook worden betaalt. Dit is inclusief de benodigde materialen of kleding. De aanvragen voor het Jeugdfonds Sport & Cultuur verlopen altijd via een tussenpersoon. Dit kan bijvoorbeeld een leerkracht zijn, een maatschappelijk werker of Stichting Leergeld.

Wil u zich eerst oriënteren op sport of cultuur? Laat uw kind dan deelnemen aan een aantal oriëntatielessen via de Jeugdpas Sport en Cultuur. Een cursus via de Jeugdpas Sport en cultuur kost € 8,00 en kan via Stichting Leergeld worden betaalt.

Kijk of u in aanmerking komt voor de U-pas. Met de U-pas krijgen kinderen een tegoed van € 100,00 en volwassenen een tegoed van € 130,00. Hiermee kunt u kinderverjaardagen vieren, naar de film of het theater gaan, vrij zwemmen in één van de zwembaden of korting krijgen of meerdere gezinsactiviteiten.

U-pas

Openingstijden: ma, wo en vrij 10:00 - 14:00 uur

Bezoekadres
Stadsplateau 1 (balie K31, 3e etage)
3521 AZ Utrecht
Postadres
Alleen voor pasaanvragen per post: Postbus 85168
Website
www.u-pas.nl
E-mailadres
info@u-pas.nl
Telefoonnummer
088 600 63 00

Stichting Leergeld Houten

Telefonisch bereikbaar maandag, woensdag en vrijdag 10.00 - 12.00 uur 

Postadres
Lupine-oord 5
Website
www.leergeld.nl/houten
E-mailadres
info@leergeldhouten.nl
Telefoonnummer
06 44 48 73 36

Van Houten&co - activiteitenoverzicht

Bij ‘van Houten&co’ kunt u terecht voor allerlei soorten activiteiten. Van een workshop filosofie tot cursus schilderen en van een inloopactiviteit tot wekelijkse bijeenkomsten. De activiteiten kunt u betalen met de U-pas.

Website
www.vanhoutenenco.nl/activiteiten

Jeugdfonds Sport & Cultuur Utrecht - cultuur

Website
www.jeugdfondssportencultuur.nl/fondsen/utrecht-cultuur
E-mailadres
utrecht@jeugdfondscultuur.nl
Telefoonnummer
06 54 65 79 69

Jeugdfonds Sport & Cultuur Utrecht - sport

Website
www.jeugdfondssportencultuur.nl/fondsen/utrecht-sport
E-mailadres
utrecht@jeugdfondssport.nl
Telefoonnummer
06 14 32 29 08

Heeft u een laag inkomen en geen spaargeld? Dan kan de gemeente helpen met het betalen van de schoolkosten van uw kind. Er zijn verschillende soorten hulp:

  • Bijdrage voor schoolkosten. Dit is een bedrag dat u per schooljaar krijgt. De bijdrage voor schoolkosten krijgt u voor kinderen tot 18 jaar. U vraagt de bijdrage aan via de website van de gemeente.
  • Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job. Eén digitaal loket waar ouders een aanvraag kunnen doen voor de voorzieningen die de organisaties bieden.

Sam& voor alle kinderen

Sam& is een samenwerkingsverband van Leergeld Nederland, Jeugdfonds Sport & Cultuur, Nationaal Fonds Kinderhulp en Stichting Jarige Job. 

Website
www.samenvoorallekinderen.nl
E-mailadres
info@samenvoorallekinderen.nl
Telefoonnummer
010 307 59 09

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
E-mailadres
welzijn@vanhoutenenco.nl
Telefoonnummer
030 - 700 15 00

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Sociaal ombudsfunctionaris

De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.

Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten
E-mailadres
helga.peters@houten.nl
Telefoonnummer
030 6392 405 / 06 46 32 23 09

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
E-mailadres
welzijn@vanhoutenenco.nl
Telefoonnummer
030 - 700 15 00

Juridisch Loket Utrecht

Bezoekadres
Catharijnesingel 55
3511 GD Utrecht
Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)