AOW is een basisuitkering voor ouderen. Iedereen in Nederland bouwt AOW op. Met welke leeftijd u AOW krijgt, hangt af van uw geboortedatum.
Hoeveel AOW-pensioen u later krijgt, hangt af van het aantal jaren dat u verzekerd bent geweest voor de AOW en of u alleen woont of met anderen. Heeft u in het buitenland gewoond of gewerkt? U krijgt dan geen of minder AOW.
U krijgt AOW vanaf uw AOW-leeftijd tot uw overlijden. AOW wordt uitbetaald door de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Kijk op de website van de SVB voor meer informatie.
Krijgt u AOW maar heeft u weinig andere inkomsten? Bijvoorbeeld omdat u geen volledige AOW krijgt? Of wanneer uw partner nog geen AOW ontvangt en het gezinsinkomen te laag is. Dan kunt u misschien een AIO-aanvulling krijgen. Dit is een aanvullende bijstandsuitkering die zorgt dat u genoeg geld heeft om van te leven. Kijk op de website van de SVB voor meer informatie.
Wilt u hulp bij het invullen van uw aanvraag? Neem contact op met de SVB. Of maak een afspraak bij Infospreekuur Houten.
Iedere woensdag van 19:00 - 20:30 uur
Iedere vrijdag van 10:00 - 11:30 uur
Misschien gaat u scheiden of samenwonen. Of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. Geef veranderingen meteen door aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dan hebben zij altijd de juiste gegevens. En krijgt u altijd het juiste bedrag.
Wilt u weten welke veranderingen u zeker door moet geven? Kijk dan op de website van de SVB.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.
De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.
Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.