In gesprek met de gemeente

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
E-mailadres
welzijn@vanhoutenenco.nl
Telefoonnummer
030 - 700 15 00

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

De gemeente is verantwoordelijk voor het ondersteunen van mensen die hulp nodig hebben bij het zelfstandig blijven leven. Of iemand ondersteuning krijgt van de gemeente, verschilt per situatie.

Denkt u dat u hulp nodig heeft? Neem contact op met het Sociaal Team Houten. Het contact met het Sociaal Team gaat daarna als volgt:

  • U meldt zich bij het Sociaal Team voor een gesprek over ondersteuning.
  • U kunt het gesprek voorbereiden door een persoonlijk plan te schrijven. In het persoonlijk plan kunt u beschrijven:
    • wie u bent
    • wat uw situatie is
    • wat de reden is dat u ondersteuning vraagt
    • wat voor u belangrijk is (nu en in de toekomst)
    • voor welke zaken u ondersteuning nodig hebt en wat u daarin zelf kunt oplossen.

Bovendien geeft het persoonlijk plan u meer vertrouwen in het voeren van het keukentafelgesprek.

  • U kunt altijd iemand vragen om bij dit gesprek aanwezig te zijn. Het hoeft niet, maar het mag. De keuze is aan u. Heeft u geen hulp in uw directe omgeving? Vraag dan hulp aan een cliëntondersteuner. U bereidt samen het gesprek voor.
  • Tijdens het gesprek met het Sociaal Team kijkt u samen naar wat u nog zelf kunt doen, wat met hulp van familieleden geregeld kan worden en van welke voorzieningen in de buurt u gebruik kunt maken.
  • De gemeente beslist daarnaast of u ondersteuning van de gemeente nodig heeft. In dat geval krijgt u een indicatie.

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten
Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten
Website
www.sociaalteamhouten.nl
E-mailadres
info@sociaalteamhouten.nl
Telefoonnummer
030 639 22 50.

Gemeente Houten - cliëntondersteuning

Website
www.houten.nl/clientondersteuning

Beslist de gemeente na een gesprek met u dat u (tijdelijke) ondersteuning van de gemeente nodig heeft? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een aanpassing in uw woning.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. U kunt bij het Sociaal Team Houten terecht voor meer informatie.

Als de gemeente u een voorziening aanwijst, heeft u de keuze tussen:

  • zorg in natura (ZIN)
  • persoonsgebonden budget (pgb)

Kiest u voor ondersteuning en hulp in natura? Dan adviseert het Sociaal Team Houten de gemeente over welke zorg u krijgt en van wie. Deze hulp heet zorg in natura (ZIN). De gemeente regelt ook de administratie. Wel maakt u zelf afspraken met de zorgverlener wanneer en hoe u de hulp en ondersteuning krijgt. U betaalt voor de zorg een eigen bijdrage, net als mensen met een persoonsgebonden budget (pgb). De eigen bijdrage is maximaal €19 per maand voor hulp of ondersteuning, en wordt door het CAK geïnd.

In sommige gevallen kan de gemeente een persoonsgebonden budget verstrekken. U koopt dan zelf uw hulp of zorg in. Het geld komt niet op uw eigen rekening te staan. De Sociale Verzekeringsbank zorgt voor de betalingen.

Het maken van een keuze tussen de verschillende mogelijkheden kan lastig zijn. De gemeente is verplicht om u te informeren over de mogelijkheden en de voor- en nadelen van een bepaalde voorziening. U kunt ook informatie vragen bij belangenorganisaties. Bijvoorbeeld bij Per Saldo, de belangenvereniging van en voor mensen met een persoonsgebonden budget. Met de test van Per Saldo kunt u zien wat het beste bij u past.

Ook kan het verstandig zijn om hulp te vragen van iemand die u vertrouwt. Heeft u geen hulp in uw directe omgeving, dan kunt u hulp vragen aan een cliëntondersteuner. Cliëntondersteuning kunt u aanvragen bij de gemeente en is gratis.

Ga naar de website van gemeente Houten. Hier vindt u een overzicht van onafhankelijke cliëntondersteuners in de buurt. Als u wilt, kan een medewerker van het sociaal loket u in contact brengen met een cliëntondersteuner. Voor cliëntondersteuning kunt u ook terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

CAK

Website
www.hetcak.nl
Telefoonnummer
0800 19 25

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Rijksoverheid - Wmo

Website
www.rijksoverheid.nl/wmo

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten
Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten
Website
www.sociaalteamhouten.nl
E-mailadres
info@sociaalteamhouten.nl
Telefoonnummer
030 639 22 50.

Gemeente Houten - cliëntondersteuning

Website
www.houten.nl/clientondersteuning

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Van Houten&co - jongerenwerk consulent welzijn

Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
Telefoonnummer
030 700 15 00

Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • (ondersteuning voor) mantelzorg

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij het Sociaal Team Houten.

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten
Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten
Website
www.sociaalteamhouten.nl
E-mailadres
info@sociaalteamhouten.nl
Telefoonnummer
030 639 22 50.

Geef veranderingen altijd door aan het Sociaal Team Houten. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Sociaal Team Houten

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten
Postadres
Postbus 30
3990 DA Houten
Website
www.sociaalteamhouten.nl
E-mailadres
info@sociaalteamhouten.nl
Telefoonnummer
030 639 22 50.

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
E-mailadres
welzijn@vanhoutenenco.nl
Telefoonnummer
030 - 700 15 00

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Sociaal ombudsfunctionaris

De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.

Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.

Bezoekadres
Onderdoor 25
3995 DW Houten
E-mailadres
helga.peters@houten.nl
Telefoonnummer
030 6392 405 / 06 46 32 23 09

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:

  • een consulent welzijn van 'van Houten&co'
  • een medewerker van MEE via het Sociaal Loket
  • uw persoonlijk begeleider of een ervaringsdeskundige van uw zorgorganisatie
  • een cliëntondersteuner van het Steunpunt GGz Utrecht

Sociaal Team Houten

Website
www.sociaalteamhouten.nl

Van Houten&co - consulent welzijn

Bezoekadres
Onderdoor 160
3995 DX Houten
Website
www.vanhoutenenco.nl/consulent-welzijn
E-mailadres
welzijn@vanhoutenenco.nl
Telefoonnummer
030 - 700 15 00

Juridisch Loket Utrecht

Bezoekadres
Catharijnesingel 55
3511 GD Utrecht
Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0900 80 20

Steunpunt GGz Utrecht

E-mailadres
steunpunt@ggzutrecht.nl
Telefoonnummer
030 236 93 20

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Zorg tijdens de laatste levensfase heet palliatieve zorg. Op de website Over palliatieve zorg ziet u wat stervensbegeleiding is en welke zorg daarbij komt kijken. Kijk ook op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).

Ongeneeslijk.nl

Nieuws, informatie en lotgenotencontact voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten

Website
www.ongeneeslijk.nl

Over palliatieve zorg

Website
www.overpalliatievezorg.nl

Rijksoverheid - palliatieve zorg

Website
www.rijksoverheid.nl/palliatieve-zorg

Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE)

Website
www.nvve.nl
Telefoonnummer
020 62 00 690