Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
De gemeente is verantwoordelijk voor het ondersteunen van mensen die hulp nodig hebben bij het zelfstandig blijven leven. Of iemand ondersteuning krijgt van de gemeente, verschilt per situatie.
Denkt u dat u hulp nodig heeft? Neem contact op met het Sociaal Team Houten. Het contact met het Sociaal Team gaat daarna als volgt:
Bovendien geeft het persoonlijk plan u meer vertrouwen in het voeren van het keukentafelgesprek.
Beslist de gemeente na een gesprek met u dat u (tijdelijke) ondersteuning van de gemeente nodig heeft? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:
Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:
Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. U kunt bij het Sociaal Team Houten terecht voor meer informatie.
Als de gemeente u een voorziening aanwijst, heeft u de keuze tussen:
Kiest u voor ondersteuning en hulp in natura? Dan adviseert het Sociaal Team Houten de gemeente over welke zorg u krijgt en van wie. Deze hulp heet zorg in natura (ZIN). De gemeente regelt ook de administratie. Wel maakt u zelf afspraken met de zorgverlener wanneer en hoe u de hulp en ondersteuning krijgt. U betaalt voor de zorg een eigen bijdrage, net als mensen met een persoonsgebonden budget (pgb). De eigen bijdrage is maximaal €19 per maand voor hulp of ondersteuning, en wordt door het CAK geïnd.
In sommige gevallen kan de gemeente een persoonsgebonden budget verstrekken. U koopt dan zelf uw hulp of zorg in. Het geld komt niet op uw eigen rekening te staan. De Sociale Verzekeringsbank zorgt voor de betalingen.
Het maken van een keuze tussen de verschillende mogelijkheden kan lastig zijn. De gemeente is verplicht om u te informeren over de mogelijkheden en de voor- en nadelen van een bepaalde voorziening. U kunt ook informatie vragen bij belangenorganisaties. Bijvoorbeeld bij Per Saldo, de belangenvereniging van en voor mensen met een persoonsgebonden budget. Met de test van Per Saldo kunt u zien wat het beste bij u past.
Ook kan het verstandig zijn om hulp te vragen van iemand die u vertrouwt. Heeft u geen hulp in uw directe omgeving, dan kunt u hulp vragen aan een cliëntondersteuner. Cliëntondersteuning kunt u aanvragen bij de gemeente en is gratis.
Ga naar de website van gemeente Houten. Hier vindt u een overzicht van onafhankelijke cliëntondersteuners in de buurt. Als u wilt, kan een medewerker van het sociaal loket u in contact brengen met een cliëntondersteuner. Voor cliëntondersteuning kunt u ook terecht bij:
Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:
Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij het Sociaal Team Houten.
Geef veranderingen altijd door aan het Sociaal Team Houten. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.
De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.
Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Zorg tijdens de laatste levensfase heet palliatieve zorg. Op de website Over palliatieve zorg ziet u wat stervensbegeleiding is en welke zorg daarbij komt kijken. Kijk ook op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.
Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).
Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).
Nieuws, informatie en lotgenotencontact voor mensen die ongeneeslijk ziek zijn en hun naasten