Tijjdens het inburgeren leert u Nederlands. En u leert meer over het leven in Nederland.
Als u verplicht moet inburgeren, krijgt u een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). U krijgt ook een uitnodiging van de gemeente voor een afspraak. Tijdens die afspraak onderzoekt de gemeente samen met u uw situatie en uw mogelijkheden. De gemeente maakt vervolgens een plan hoe u moet inburgeren. Dit heet het Plan inburgering en participatie (PIP). Hierin staat onder andere:
U moet binnen 3 jaar inburgeren. Staat u ingeschreven bij de gemeente? Dan moet u ook de participatieverklaring ondertekenen. Dit is een onderdeel van het inburgeren. U krijgt hierover bericht van de gemeente.
U kunt ook vrijwillig inburgeren.
Lees meer over inburgeren op de websites Inburgeren en Rijksoverheid - inburgeren.
Over inburgeren kunt u ook meer lezen op de website van de gemeente.
Een taalcoach helpt u oefenen met de Nederlandse taal.
Nederlands leren kunt u ook bij Avondschool Prago en bij NLeducatie.
Misschien is het Taalhuis in de bibliotheek iets voor u. In het Taalhuis leert u beter lezen, schrijven, spreken en begrijpen van de Nederlandse taal. Ook kunt u oefenen met de computer. Bij het Taalhuis kunnen ze u ook adviseren over een passende cursus. Kijk op de website voor meer informatie.
In het Wereldhuis kunt u oefenen met taal tijdens de open koffiemomenten.
Statushouders in Houten nemen contact op met vluchtelingenwerk van 'van Houten&co'.
Taalhuis Houten is er voor iedereen met een vraag op het gebied van taal en digitale vaardigheden.
Locatie: in de Bibliotheek of op een andere plek in Houten (en omgeving).
Leslocatie vanaf september 2018: Bibliotheek Houten
Plek van Ontmoeting en reflectie, voorkoming van eenzaamheid, specifiek gericht op nieuwkomers. Initiatief gezamenlijke kerken.
Misschien kunt u uw diploma laten erkennen. Dan vindt u makkelijker werk of een vervolgopleiding. Lees meer op de website van de Rijksoverheid.
Als vluchteling mag u een opleiding volgen. Dan is het makkelijker om een baan te vinden.
Studie en werk voor hoger opgeleide vluchtelingen
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij:
Heeft u een klacht over het Sociaal Team? Dan kunt u contact opnemen met sociaal ombudsfunctionaris Helga Peters.
De Sociaal ombudsfunctionaris helpt u op weg bij vragen, signalen of klachten over het Sociaal Domein. Specifiek Wmo en Jeugdhulp.
Helga Peters, telefonisch bereikbaar op maandag, dinsdag en donderdag.